alteregot

Direktlänk till inlägg 14 mars 2014

När det förbjudna har hänt, våga ställa frågor.....

Av MLJ - 14 mars 2014 19:35

Dag 14....

Ett av föredragen igår som fastnade allra mest, var ett ämne som berör många på olika sätt.

Det handlade om hur män (väldigt få kvinnor) tar kontakt med barn i de sociala medierna.

Så skrämmande att se hur en konversation kan se ut. Jag har svårt att se att man har behållning av att förföra barn. Dessutom har många av dessa män både fru och barn och då kan man undra vad som försigår i hemmet. Tydligen var detta något som pågick inom alla yrkeskategorier och samhällsklasser.


Det är verkligen så att det inte längre är lönt att säga till sina barn att akta sig för den "fula gubbe". Denna "gubbe" finns inte längre. Nu kan han se ut som vem som helst, inget som syns utanpå. 


Hur pratar ni med era barn om detta ämne?


Föreläsaren sa en hel del bra saker. Idag har allt yngre barn tillgång till internet och går in på en mängd olika forum, Dessutom är barn väldigt nyfikna och oerhört naiva. Så det är bara att inse, att någongång får en del barn syn på något som den inte är mogen nog för att hantera. I många fall vågar inte barnen prata med sina föräldrar om detta. Det kan bero på att de vet att de har gjort något förbjudet och skäms över vilken sida de sett. De har kanske visat sig avklädd framför en webcam och insett misstaget alltför sent. Det är så lätt att bemöta barnet med anklagelse istället för att stötta och hjälpa.

Det kan vara så att föräldern börjar diskutera hur barnet har hamnat på denna speciella sida. Kanske frågar man barnet om vem som har visat barnet denna sida. Föräldern ringer klasskompisens föräldrar och sen är cirkusen igång. Detta hjälper ju inte direkt där och då. Om man istället hade hanterat det med att prata med barnet om vad den sett. Då kanske man har större förutsättning till att nå barnet och kan hjälpa till på ett annat sätt. Det är svårt att sätta sig över sin egen oro och ilska och bemöta barnet lugn och tryggt.

 

Jag kände mig mycket illa berörd då jag vet att det händer alltför ofta att en förövare lyckas med att få barn och ungdomar att begå brott mot sig. En handling som ger sår för hela livet och alltid kommer att finnas kvar som en tagg hos den drabbade.

Så, prata med era barn. Skapa tillit och en trygg miljö så att barnet kan berätta om sin vardag utan att få försvara sig. Föreläsaren sa även om föräldern visade sig nyfiken kan man ju sitta med barnet och följa med inom de sociala medierna. Fråga efter forumen och se vad det finns för ämnen så att ni ser vad som pågår.

 

Ja, det var vad jag hade att säga.....

 

#blogg100 #barn

 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av MLJ - 1 mars 2017 22:18

Så, då var det dags igen! Frågan är, precis som förra gången, varför ger jag mig in i detta igen? Dock var det flera år sedan jag var med, så jag hoppas att jag klarar hela vägen :-)  Tror det var vid dag 67 eller något sånt som jag gav upp. Tyck...

Av MLJ - 5 maj 2014 22:01

Ja, jag är kvar. Har inte gett upp än :-) Det kommer dock inte att bli ett jättelångt inlägg.   Det var en lugn dag på jobbet och en trevlig fika på eftermiddagen. Efteråt var det dags för att köpa mer färg till pallarna och självklart följde...

Av MLJ - 4 maj 2014 19:45

Idag har flitens lampa lyst! Inte så mycket tid vid datorn och textningen, men det finns ju annat med.   Vi har målat pallat, oljat in en hel altan och handtvättat bilen. Så det har gått i ett och det är så skönt när jag sedan sätter mig.  ...

Av MLJ - 3 maj 2014 20:15

Jag har varit så trött idag och varje syssla har känts som om att bestiga ett berg. Även om jag känner mig mer utvilad nu så är kroppen sliten. Det kan vara så att jag har lite ont i kroppen efter den fina flygturen jag fixade åt mig igår :-)  ...

Av MLJ - 2 maj 2014 22:45

Under dagen har jag hört en hund med ett märkligt skall. Det låter som om den är i nöd. Så nu ikväll kom det tillbaka och jag tyckte inte att det lät bra. Jag tvingade med mig min sambo att följa med mig ut i mörkret.  Av någon konstig anlednin...

Ovido - Quiz & Flashcards