alteregot

Alla inlägg den 5 april 2014

Av MLJ - 5 april 2014 20:28

Jag lyckades ta mig upp för att skriva högskoleprovet för allra första gången. Ganska otroligt, det har varit mycket på jobbet och huvudvärk de senaste dagarna och sen sängående alldeles försent. Så jag måste erkänna att jag är stolt över mig själv! 


Jag tog med mig en klocka för att kunna hålla koll på tiden. Väl framme så stannade klockan, vältajmat! 

Som de flesta vet vid det här kaget består provet av fem delprov. Fyra skarpa och ett med testfrågor. Vilket av proven som inte räknas vet man inte förrän alla är klara. Det var tre prov med matematik och två verbala som hade lite om det svenska språket och någon sida med engelska. Första provet var matte! Jag kände inte igen ett enda tal, sanslöst. Jätteglad var jag när den delen var över och inte lika glad att efter det följde ett till och ännu ett........

Lite förvånad är jag att det läggs så mycket fokus på matematik, är det logiska tänkandet så viktigt? Jag tänker att det finns så många ämnen på högskolan där andra kunskaper värderas högre. Givetvis måste det finnas en standard, det förstår jag och det går inte att anpassa efter alla möjliga utbildningar. Ja, det blir till att träna lite och på det igen. Däremot hade jag inga problem med tiden förutom på ett av proven där det blev lite knapert.


Jag tror på det hela taget att mitt resultat på högskoleprovet inte kommer att gynna mig för fotoutbildningen jag vill gå på högskolan. Jag har sökt flera gånger och i år är det sista gången den kommer att gå. Har jag tur är det inte så många som söker i år :-) 


Eller ska vi starta en fotoförening i Eslöv? Eller vill någon bli min mentor och ge konstruktiv kritik över det tekniska i mitt fotande?


Nä, dags att vila huvudet i form!


#blogg100 #högskoleprovet #matte #matematik #fotoutbildning #fotoförening #mentor 

Ovido - Quiz & Flashcards