alteregot

Alla inlägg den 8 april 2014

Av MLJ - 8 april 2014 20:47

Idag är jag nöjd och det är en känsla jag både gillar och inte gillar. Tvetydigt? Ja, jag vet!

Nöjd är jag när jag har gjort något bra som har gett mig ett önskat resultat. Jag behöver inte alltid ha gjort något för att känna mig nöjd utan det kan räcka med att just nu är det bara så bra. Det jag tycker är mindre bra med att vara nöjd, är rädslan för att om jag är nöjd så slutar jag sträva framåt. Upplever jag att jag inte kommer någonstans är det lätt hänt att en känsla av uppgivenhet visar sig. Så det svåra är att hitta rätt balans och tillåta mig att få vara, bara nöjd :-)


Igår valde jag i sista minuten att idag skulle jag jobba på ett av våra andra kontor. Jag hade lyckats få till ett möte med någon som sitter inne med mycket information om mitt enorma projekt. Statusen på projektet har vandrat upp och ner, sista beskedet var att jag skulle få göra allt jobb själv med minimal hjälp. Detta i sin tur skulle innebära att alla tidsramar skulle sprängas. När en viss del i projektet blev akut ordnade jag till ett möte idag. Då tänkte jag, att nu minsann tar jag chansen och byter strategi. Jag tog med allt arbetsmaterial för hela Skåne, vilket är ett stort område med flera kontaktpersoner. Jag satte mig mitt bland dessa personer och nyfikenheten syntes i deras ögon. Jag började möte nummer ett och förklarade på ett nytt sätt och intresset var väckt. Två timmar senare hade vi tagit alla hans punkter. Nästa person satt sidan om och hörde delar av vårt möte och säger då: tänk om jag också hade fått den hjälpen med min del. Självklart svarade jag: det fixar vi! Han var noga med att säga att det kunde inte ske idag för han var upptagen.

Jag såg hans oro över allt det som jag eventuellt kunde tänkas kräva av honom, så jag gick fram och visade honom hur det såg ut. Sen väntade jag..... 10 minuter senare sa han att vi kanske kunde ta en minimal del för att testa. En hel eftermiddag senare var vi klara och vi hade dessutom engagerat en massa personer som gärna hjälpte till. Dessutom kommer han och hans kollega ta fram en massa nya delar till projektet. 


Jag fick då även höra att om jag inte hade varit jag hade han aldrig tagit sig den tiden. Allt handlade om min attityd och förmåga av att avläsa situationen.


Så ja, jag känner mig extremt nöjd idag!  Jag är glad för att vara så flexibel och som vågar angripa problemen som uppstår på nya sätt. 


Hur ser ni på att vara nöjd?


När var ni nöjda senast?


#blogg100 #nöjd #projekt #flexibel

Ovido - Quiz & Flashcards